ההפלה בדת המוסלמית

עו"ד תע'ריד ג'השאן, פעילה בתחום זכויות נשים

"הוי האנשים, אם אינכם בטוחים כי לבסוף יעוררוכם לחיים, הנה אנו בראנו אתכם מעפר, ואז מטיפה, ואז מדם מעובה, ואז מפיסת בשר, בין אם מוגמרת ובין אם לאו – כך נבהיר לכם זאת" (סורת העלייה לרגל, פסוק 5).

הבנת הפסוק הנ"ל הכרחית לדיון בנושא ההפלה באסלאם. ה"טיפה" היא הזרע, ה"דם המעובה" הוא דם קרוש, "פיסת הבשר" היא העובר. תהליך ההתעברות נמשך כארבעה חודשים, שבסופם הופך העובר ליצור חי. המילה "מוגמרת" משמעותה בפסוק עובר מפותח בעל מבנה בסיסי של ראש, גוף וגפיים.

האימאם המצרי אל-ע'זאלי, סמכות גדולה בעולם ההלכה האסלאמית, מתייחס לנושא ההפלה במונחים של איסור מוחלט. "השלב הראשון בקיום הוא נפילת טיפת הזרע בתוך הרחם והתמזגותה עם מימי האשה. כך מתחילים חיים וסיכול חיים אלה הוא עבירה. אם טיפת הזרע הפכה לפיסת בשר, תהיה העבירה חמורה יותר. ואם מופחים חיים בפיסת הבשר והושלמה הבריאה, יהיה החטא חמור כפליים" ("החייאת חוקי הדת", חלק ב', עמ' 47). אל-ע'זאלי פוסל אמנם הפלות באופן מוחלט, אך אין בנושא זה הסכמה מוחלטת בקרב כלל הפוסקים האסלאמים.

אבן עאבדין, השייך לאסכולה החנפית, קובע ש"ההפלה מותרת למה שטרם התהווה לבריה, ולכן היא מותרת רק לפני מלוא מאה ועשרים ימים לעיבור" ("אל-דור אלמוח'תאר וא-ראד אלמוחתאר", פרק שלישי, עמ' 176). הפרשן בוח'ארי מצטט מהחדית' (דברי הנביא מוחמד) מפיו של עבדאללה בן מסעוד: "בארבעים הימים הראשונים אינכם אלא טיפת זרע, לאחר מכן פיסת בשר ולאחר מכן מופחת בכם רוח חיים" ("סחיח אלבוח'ארי", ספר 11, עמ' 277).

פוסקים אחרים מהאסכולה החנפית פסקו כי הפלה בשלב זה אסורה ודורשת כפרה. הפוסק מאלקיה, לעומת זאת, כתב כי "אין להפיל את הזרע המתהווה בתוך הרחם ולו בתקופת ארבעים הימים, ואם מופחת בו רוח חיים, אז האיסור הוא מוחלט." כל הפוסקים מסכימים כי לאחר תקופת ארבעים הימים הפלה אסורה בהחלט ונחשבת לחטא שמחייב כפרה ותשלום "קנס" שנתרם לעניים.

 

מאת: Uri Baruchin

Uri is an international creative strategist based in London, working as Head of Strategy for global design and brand consultancy The Partners. He lectures at the London College of Communications' MA in Graphic Branding and Identity, mentors in a variety of programmes and writes about marketing and culture.